Урок 8. Вплив засобів масової інформації на здоров’я і поведінку людей.

Урок 8
Тема: Вплив засобів масової інформації на здоров’я і поведінку людей. Комп’ютерна безпека.

1. Вплив ЗМІ на поведінку і здоров'я людини
  Засоби масової інформації (ЗМІ) — преса (газети, журнали, книги), радіо, телебачення, інтернет, кінематограф, звукозаписи та відеозаписи, відеотекст, телетекст, рекламні щити та панелі, домашні відеоцентри, що поєднують телевізійні, телефонні, комп'ютерні та інші лінії зв'язку.

   Медіа — це канали та інструменти, що використовуються для зберігання, передачі і подання інформації або даних. Вони часто згадуються як синонім мас-медіа або новинних медіа, але у ширшому користуванні означає єдине середовище, яке використовується для передачі будь-яких даних в будь-яких цілях.
  ЗМІ не лише виконують інформативну функцію (хоча вона має бути основною), але пропагують ідеї, погляди, вчення, політичні програми і беруть, таким чином, участь у соціальному управлінні. Шляхом формування громадської думки, вироблення певних установок, вони спонукають людину до тих чи інших вчинків.
    Діти та підлітки споживають продукти масової комунікації та є її реципієнтами, адже це один із найбільших каналів інформації про себе, інших людей, суспільство, державу та світ.
   Телебачення може мати як позитивний так і негативний вплив на здоров’я та поведінку людей.

   Ранні дослідження, проведені у 1930х рр., виявили, що частий перегляд кримінальних та гангстерських фільмів міг вплинути на ставлення глядачів до державної системи покарань. Наступні дослідження також знайшли зв'язок між переглядом кримінальних телепередач та ставленням глядачів до використання жорстокості та сили в реальному житті. Діти, які є постійними глядачами телепередач в стилі «козаки-розбійники» більш схильні вірити в успішність поліції в боротьбі зі злочинністю аніж ті діти, які не є фанатами згаданих шоу.
    У 1968 році Дитяча Телевізійна Майстерня створили серіал «Вулиця Сезам», головною метою якого було посприяти освітньому процесу дошкільнят, особливо тих, що живуть у сім'ях з низьким доходом. Дослідження показали, що ті дошкільнята, які дивилися згадане шоу, швидше отримували навички писемності і наступного року вчителі помічали їхні здібності як в навчанні так і у спілкуванні з однолітками. Дослідники також з'ясували, що вплив трансльованих знань та цінностей був більшим на дітей з нижчих класів аніж на своїх однолітків з середнього класу. «Вулиця Сезам» звертала увагу не лише на освіту та практичні навички, але й транслювала ідеї рівності чоловіків та жінок, про соціальну поведінку та моделі відносин у сім'ї.
   Сучасне телебачення для приваблювання уваги широкої публіки та отримання більших прибутків від реклами схильне транслювати насильницькі чи еротичні сюжети, пробуджуючи самі найнижчі інстинкти людини.
   Дані соціологічного дослідження Інститута психології ім. Г.С.Костюка АПН України зазначають що 58% молоді прагнуть копіювати поведінку телегероїв, здебільшого з іноземних фільмів, а 37,3% молоді взагалі готові вчинити протиправні дії, наслідуючи телегероїв.
   Наукові дослідження підтверджують негативний вплив телебачення на збільшення рівня злочинності. Зокрема дослідженнями В.І.Ролінського встановлено, що рівень злочинності в тій чи іншій країні зростає через 10-15 років після появи в ній телебачення з елементами насильства та агресії, а через 3 - 5 років зростає кількість підліткової злочинності.

Негативний вплив ЗМІ
1) В наш час особливо гострою стала проблема телевізійного насилля.Практично у всіх сучасних серіалах, фільмах, і навіть мультфільмах існує відеоінформація розбою. Термін «телевізійне насилля» давно використовується в науковій лексиці та об’єднує в себе демонстрацію нанесення пошкоджень або шкоди персонажам телевізійних програм або фільмів. Існує безліч досліджень, результати яких свідчать, що перегляд сцен насилля по телепрограмам та фільмам орієнтує молодь до наступної агресії. Було доведено, що теленасилля може стати причиною збудження агресивної поведінки.Давайте згадаємо відомий фільм Олівера Стоуна «Природжені вбивці». Після його виходу по світу прокотилася хвиля грабежів, розбоїв, вбивств, скоєних молодими людьми, які після арешту стверджували, що наслідували героїв цього фільму.
2) ЗМІ являються також джерелом вульгарної інформації, порнографії. По телебаченню транслюється безліч еротичних фільмів, які розбещують, роблять вульгарною сучасну молодь. Страшно те, що цю непристойність, нечистоту ми бачимо не тільки по телебаченню, але і в газетах, журналах, в мережі Інтернет – всюди. 
3) Можна відстежити негативний вплив телебачення на статеве життя підлітків. Цінності, норми та стереотипи статевого життя, які транслюють ЗМІ, дуже часто далекі від популяризації моральних підвалин здорових відносин юнаків та дівчат, орієнтують молодих людей на безладні статеві зв’язки.
4) Д.Кілборн та Д.Левін виявили наступні особливості впливу ЗМІ на гендерну соціалізацію та статеве виховання дітей та підлітків:
- Соціологічні дослідження підлітків виявили кореляцію між переглядом великої кількості телепередач та негативним ставленням до дійсності та раннім переходом до статевого життя. 
- За допомогою великої кількості сексуальних образів мас-медіа «підбурюють» дівчат бути сексуальними та привабливими. Їм пропонується лише сценарій експлуатації чоловічого сексуального бажання. 
- Агресивна медіасфера, нав'язуючи власні стандарти зовнішності, впливає на самовідчуття підлітків, їхню сексуальність та стосунки з партнерами. 
- ЗМІ підштовхують хлопчиків до того, щоб вони оцінювали дівчаток лише за зовнішністю та чекали від них сексуальної покори. 
5) При частому перегляді телебачення дітьми та підлітками це може призвести до ожиріння:
- збільшення часу перебування в сидячому положенні та заміщення ним часу фізичних занять; 
- вживання нездорової їжі, до якого спонукають як телевізійні програми, так і реклама нездорових продуктів; 
- поведінка зі збільшенням кількості під'їдань під час перегляду; 
- порушення нормального сну.

Позитивний вплив телебачення
1) ЗМІ тримають молодь в курсі подій, що відбуваються, таким чином, видаляючи «інформаційний голод»; 
2) ЗМІ підвищують загальну, в тому числі і політичну культуру населення; 
3) служать для взаємного інформування влади та населення; 
4) знімають соціальну напругу; 
5) ЗМІ створюють характерні для сучасної масової культури ідеальні особистісні зразки та норми поведінки, які проектуються на молодіжну субкультуру та теми поведінки.

2. Комп’ютерна безпека
   Три чверті українських підлітків до трьох годин на добу сидять за комп'ютером, граючи в ігри або блукаючи мережею Інтернет, про це свідчать дані експертів Міністерства охорони здоров’я. Різні дослідницькі компанії наводять різну статистику кількості українців, які користуються комп’ютером. Середня цифра - близько одинадцяти мільйонів. Підлітки - близько половини комп’ютерної аудиторії в Україні, зазначають фахівці. І лише п’ять відсотків батьків регулярно цікавляться, чим їхні чада займаються під час такого дозвілля, в які ігри грають та які сайти відвідують.
   Надмірне захоплення комп’ютером може призвести до психологічної залежності підлітка, зауважує кандидат психологічних наук Зоя Гаркавенко. Особливо небезпечна ігроманія.

Психологічні симптоми інтернет залежності:
- Людині важко самостійно відірватись від роботи або гри на комп’ютері;
- Якщо хтось або щось відволікає від комп’ютера, людина відчуває сильне роздратування;
- Прийшовши додому або прокинувшись зі сну першим ділом вмикає комп’ютер;
- Нездатність спланувати завершення сеансу роботи або гри (ще трошки, ще 5 хвилин);
- Час проведений за комп’ютером змушує залежного відкласти або ігнорувати домашні справи, роботу, навчання, зустрічі, домовленості;
- Постійний пошук грошей на придбання ігор, обладнання, оплати Інтернету;
- Завжди є пояснення і виправдання власної пристрасті перед іншими. Дитина обманює, дорослий імітує бурну діяльність;
- Відчуття емоційного піднесення, ейфорії під час спілкування в інтернеті або перегляду сайтів;
- Справи поза комп’ютером викликають пригнічений стан (абстиненція);
- Обговорюється комп’ютерна тематика завжди і зі всіма, хто щось розуміє з даного питання.

Фізичні симптоми:
- Зап’ястний тунельний синдром — оніміння та зниження чутливості пальців;
- Сухі очі;
- Головні болі (схожі на мігрень);
- Болі у спині;
- Недотримання гігієни;
- Розлади сну.
- Нехтування власним здоров’ям, гігієною, сном на користь часу, який проведено за комп’ютером.
- Готовність нерегулярно харчуватись випадковою або одноманітною їжею, не відволікаючись від комп’ютера;

Соціальна роль інтернету в житті дитини 
- очевидна тенденція залучення до інформаційних технологій дітей все більш раннього віку;
- має місце конфлікт між реальною та віртуальною реальностями;
- виникає втрата суб'єктивності та Інтернет залежності;
- виникає десоціалізація та зменшення кількості традиційного спілкування 
- вирішенням проблеми «конфлікту реальностей» може бути цілковита втеча у віртуальність;
- Інтернет сьогодні не лише інформаційна система, але й унікальна спільнота людей, чий вплив особливо помітний у підлітковому віці з його різким збільшенням соціального тиску: Інтернет дозволяє уникнути повсякденних табу та обмежень, але натомість пропонує власні етичні норми.
Недоліки та ризики соціальних мереж інтернет
1) Кіберпереслідування — зумисне використання цифрових ЗМІ для передачі хибної, непристойної чи несприятливої інформації про іншу людину.
2) Секстинг (sexting) — передача, прийом та пересилання сексуальних повідомлень, фотографій або інших зображень за допомогою мобільного телефону, комп'ютера чи інших цифрових пристроїв. За даними досліджень, близько 20% підлітків відсилали або розміщували фото чи відео, на яких вони зображені оголеними чи напівоголеними. Здебільшого секстинг-інцидент не поширюється за межі однієї-двох невеликих груп однолітків.
3) Facebook-депресія — депресія, що розвивається, коли діти й підлітки витрачають багато часу на відвідування сайтів соціальних ЗМІ, таких як Facebook, а потім починають проявляти класичні симптоми депресії.
4) «Цифровий відбиток» — «те, що потрапляє в інтернет, залишається там назавжди».

Якщо ви всетаки вирішили посидіти за комп’ютером,слід дотримуватись таких правил безпеки:
1. Комп’ютер потрібно розташувати в кутку чи задньою стінкою до стіни.
2. У приміщенні, де працює комп’ютер, необхідне щоденне вологе збирання. Тому підлогу в кімнаті не треба накривати килимом.
3. До і після роботи на комп’ютері слід протирати екран спеціальними серветками.
4. Вважають, що наші зелені друзі – кактуси – також допомагають зменшити негативний вплив комп’ютера.
5. Не забувайте частіше провітрювати кімнату. Акваріум або інші ємності з водою збільшують вологість повітря.


3. Домашнє завдання
1) Зробити конспект


Немає коментарів:

Дописати коментар